top of page

אל בורות המים

מסע עתידי לירושלים ההיסטורית

אדר' עידן סידי ואדר' דור כהן

אדר' דור כהן (30) בוגר המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל, מתעסק באדריכלות וירטואלית ומעצב ממשקים מקוונים, סטודנט לתואר שני ב-RCA בלונדון.

אדר' עידן סידי (29) 
בוגר המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל בהצטיינות, מעצב ומאייר, עובד כמעצב ראשי בחברת סטארטפ.

בריכות המים של ירושלים היוו לאורך ההיסטוריה תנאי להתפתחותה הפיזית של העיר ואתר להתפתחותה השלטונית והרוחנית: תחילה הן נחפרו עבור צרכי היום יום– מים לשתייה לתושביה ואבן לבנייה ולמנהיגיה – ולאורך השנים התרוקנו ונעשו למקומות מרכזיים בתרבות העיר. ניתן להסתכל על הבריכות כארטפקטים הפוכים; כעדות תת-קרקעית, מרוקנת, של שליטים ומלחמות, של חופרים ומשחזרים.

בפרויקט הגמר שלנו משנת 2018 ביקשנו להיכנס אל ירושלים דרך הבריכות הריקות. בריכות-שערים אלו היוו עבורינו הזדמנות לצלול אל חללים ירושלמיים מדומיינים- כאלה שתוכננו אך לא נבנו מעולם, ושנאספו מתוך תערוכה באצירת דוד קרוינקר מ-1993. בסמוך לכל בריכה, בחלל תת-קרקעי, הוצעה אפשרות הפוכה של פרויקט שלא נבנה מעולם, וכעת זוכה למימוש תת-קרקעי, וירטואלי, נצחי. 12 המבנים מהווים תפנית בחוויית המונומנטליות של העיר תוך שהם מחיים את הזכות לשימוש אסתטי מלא, חושני, במרחב הציבורי העירוני.

תמיד חשבתי שמי שנמצאים בתמונה שם על הגג הם הוריי, צופים מלמעלה על העיר המתיישנת.

Gilayon-004-3-img-5.jpg

בית כנסת החורבה
לואי קאהן, 1968
-

בריכת חזקיהו

אני חושב ששם, כל פעם מחדש, אני מצליח או לפחות אני חושב שאני מצליח להרגיש את האינסוף. בדיוק כשחשבתי שראיתי הכל אני מגלה משהו חדש.

Gilayon-004-3-img-7.jpg

מקטע מתכנית האוניברסיטה העברית
גדס ומירס, 1919
-

בריכת ממילא

אתה עולה בשלבים, ובאטיות, צעד אחרי צעד, מבלי להסתכל אחורה בשביל שלא להרוס את ההפתעה כשתגיע לפסגה.

Gilayon-004-3-img-9.jpg

בית המקדש השלישי
יורם גינזבורג, 2015
-

בריכת ישראל

כל העמודים היו זהים, הם עמדו אחד ליד השני, בקצב מרשים.

Gilayon-004-3-img-11.jpg

כנסייה בירושלים
וילוובר, 1842
-

בריכת מרים

אני נכנס ומתקדם ישר, נעמד במרכז, ומדמיין את מסלולה של השמש.

Gilayon-004-3-img-13.jpg

מקטע מתכנית בית המשפט העליון
יעקב רכטר, 1986
-

בריכת צפון-מערב

הגענו‭ ‬לכניסה‭. ‬דממה‭ ‬שררה‭ ‬בהיכל‭. ‬חלצנו‭ ‬את‭ ‬נעלינו‭. ‬נכנסו‭ ‬יחפים‭. ‬אסור‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬לזוז‭. ‬ישבנו‭ ‬והבטנו‭ ‬אחד‭ ‬בשני‭.‬

Gilayon-004-3-img-15.jpg

מקטע מתכנית בית ציבורי
הקר וילין, 1925
-

הבריכה ה-12

ישבתי במשך 10 דקות בציפייה. משני צדדיי נמצאים אנשים זרים. לא הצלחתי להבדיל בין מבט עיני הפקוחות לעצומות. כל מה שנותר לי לעשות הוא לחכות, כי אני לא רואה.

Gilayon-004-3-img-4.jpg

מקטע מתכנית אוניברסיטת אל-אקצה
איברהים פאוזי, 1931
-

בריכת השילוח

נכנסתי דרך השער, לא הבנתי אם עליי לפנות לימין או לשמאל, הרי ששניהם נראים כאילו מובילים בדיוק לאותה נקודה.

Gilayon-004-3-img-6.jpg

מקטע מתכנית העברת משכן הותיקן
יוזף הייניש, 1912
-

בריכת הסולטן

זה‭ ‬היה‭ ‬נראה‭ ‬לי‭ ‬כמו‭ ‬רחוב‭ ‬ללא‭ ‬סוף‭, ‬שממשיך‭ ‬וממשיך‭ ‬ומקיף‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העולם‭.‬

Gilayon-004-3-img-8.jpg

שוק מחנה יהודה
צ׳ארלס אשבי, 1922
-

בריכת בית חסדא

בין‭ ‬הסמטאות‭ ‬אני‭ ‬זוכר‭ ‬את‭ ‬עצמי‭ ‬מחפש‭ ‬את‭ ‬השלט‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬החנות‭, ‬אך‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מבחין‭ ‬בו‭ ‬יותר‭. ‬החלטתי‭ ‬להיכנס‭ ‬לכל‭ ‬אחת‭ ‬מהסמטאות‭, ‬לגלות‭ ‬היכן‭ ‬היא‭.‬

Gilayon-004-3-img-10.jpg

מקטע מתכנית כנסיית הקבר החדשה
אנטוניו ברלוצי, 1942
-

בריכת סתרותוריון

חרכי‭ ‬ההצצה‭ ‬היו‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬גדולים‭, ‬יותר‭ ‬כמו‭ ‬חלונות‭ ‬אל‭ ‬הצד‭ ‬השני‭, ‬אשר‭ ‬דרכם‭ ‬נגלו‭ ‬צבעי‭ ‬השמיים‭ ‬של‭ ‬אותו‭ ‬היום‭.‬

Gilayon-004-3-img-12.jpg

מקטע מתכנית מרכז היקום
רם כרמי, 1999
-

בריכת חוסייני

אותם‭ ‬עצים‭ ‬מהציורים‭ ‬המפורסמים‭ ‬משתקפים‭ ‬במים‭, ‬בדיוק‭ ‬מושלם‭.‬

Gilayon-004-3-img-14.jpg

מקטע מתכנית אקדמיית בצלאל
ניב רז אלקסלסי בהנחיית רם כרמי, 2007
-

בריכת מי׳יה

download.png
Gilayon-004-3-img-2.jpg
bottom of page